Foto's en recensies


Recensies

Poèmes d'amour

Verrukkelijke versiersels van vrouwelijke componistes

De eerste reeks voorstellingen van Poèmes d'amour – Verrukkelijke versiersels van vrouwelijke componistes met Triotique zit erop. Het publiek in deFENIKS in Mortsel, AMUZ in Antwerpen, Malpertuis in Tielt, Colibrant in Lier en De Graaf in Gent reageerde in maart 2023 telkens hartverwarmend enthousiast, met staande ovaties toe.


Enkele reacties: 


'We hebben er erg van genoten. Zowel van de verrassende muziek als van de prima introducties. Alles zat juist.’

• ‘Mooi! Heel verzorgde voorstelling. Proficiat, topmusici!’

• ‘Zeer hoog niveau, uitdagende partituren.’

• ‘Dat hedendaagse werk van Annelies Van Parys en Alyssa Morris: WOW!’


• Joanna Van der Heyden (voormalige presentatrice Klara, aanwezig bij try-out in Mortsel):

'Kwaliteitsvolle composities laten horen en het publiek overtuigen vooroordelen tegenover vrouwelijke musici aan de kant te schuiven, dat is wat Triotique en Veerle Janssens beogen met hun voorstelling Poèmes d'amour. Daar hoeven ze niet eens veel moeite voor te doen, immers het artistieke gehalte van het werk van de geselecteerde vrouwelijke componisten is meer dan overtuigend. Clara Schumann of Fanny Mendelssohn krijgen o.m. het gezelschap van Melanie Bonis, Nadia Boulanger of eigentijds componeertalent met Annelies Van Parys en Alyssa Morris.

Deze componerende vrouwen leveren het bewijs in een boeiende, prettige voorstelling. Niet onbelangrijk want de toeschouwer wil genieten van een concertavond. Drie musici en één verteller, harmonieus gekleed in de hoofdtoon groen. Ze nemen je als toeschouwer mee in een muzikaal niet chronologisch opgebouwd traject. De weg verlies je niet, Veerle Janssens neemt je bij de hand en vertelt over de vrouwelijke toondichters, hun hindernissenparcours en hun doorzettingsvermogen. Van het begin van de negentiende eeuw waarin ze nauwelijks recht hadden op de publieke ruimte tot vandaag de dag waarin jonge vrouwen hun rechtmatige plaats niet in vraag stellen maar resoluut innemen.

Waarom werden waardevolle werken weggestoken? Met die harde, weinig poëtische alliteratie in je hoofd verlaat je de zaal. Meer dan tevreden vanwege de kans die je kreeg om deze muzikale parels te ontdekken.'


• Bart Snauwaert (Apero con fuoco, Malpertuis, Tielt):

‘Zowel de kwaliteit van de composities, de teksten als de vertolking waren van het allerhoogste niveau. Elke Elsen (fluit), Frauke Elsen (hobo, zang) en Margot Welleman (piano) vinden elkaar blindelings en schitteren in een programma dat grote subtiliteit én virtuositeit vereist. De symbiose met de teksten van Veerle Janssens is organisch en complementair, bovendien smaakvol afgewerkt met inspirerende audio-opnames en het ruimtelijk bespelen van de volledige concertruimte. 

Voor zover dat nog nodig was, onderstreepten ze met dit concert dat vrouwelijke componisten van vroeger en vandaag moeiteloos het niveau van hun mannelijke collega’s evenaren. Ze vertelden hun Poèmes d’amour met zoveel liefde dat ze de bomvolle zaal moeiteloos op sleeptouw namen.’


• Agnes Bruneel (woordkunstenares, aanwezig in Tielt):

'Het samengaan van muziek van vrouwelijke componistes met verhalen uit het boek Vrouw aan de piano van – en gelezen door – Veerle Janssens was een schot in de roos. De dames van Triotique demonstreerden, elk op hun instrument en op virtuoze wijze, wat voor pareltjes deze componistes op papier zetten.

Persoonlijk bewonderde ik niet alleen de muziek zelf, maar ook de overgave waarmee deze dames de muziek vertolkten. Als je bedenkt dat je met drie vrouwen op het podium vier verschillende instrumenten en een warme altstem hoort en ziet, besef je dat het hier om multigetalenteerde artiesten gaat. Dit trio is top!

Een niet te verwaarlozen detail is de sobere enscenering en aangepaste kledij van de vier dames. 

Het was een schitterende performance, een perfect afgewerkt geheel van woord en muziek. Het langdurige en warme applaus en de staande ovatie van het talrijk opgekomen publiek bewezen de terechte eer aan dit mooie gezelschap.’ 


• Ook studenten Journalistiek van de Erasmus Hogeschool waren geboeid en maakten deze reportage.